Om Studio 19 | Vi i Studio 19 | Lokaler | Utrustning | Referenser Inspelning | Mixning | Surroundmixning | Mastering Musik & Ljudproduktion | Låtskriveri | Reklam & Jinglar | Ljudläggning | Vår Röstbank | Möhippa / Svensexa DVD och CD-kopiering | Det Senaste | Länkar | Kontakt Swedish Sound StudioKen Berglund Är det dags för en kick off med företaget? Ha en kick-off i göteborg. ----- Vi i Studio 19 Det här är vi som jobbar i Studio 19. För att se bilder och mer information, gå till Flash-sidan.
Henrik Paulsson Henrik Paulsson, 35 på det 36:e, är drivkraften bakom tillkomsten av Studio 19. Han spelar badminton och biljard samt springer några gånger i veckan för att hålla sig i form. Det är lätt att komma överens med Henrik. Han är studions diplomat. Han är stryktålig och arbetsam som en stor kombibil med dragkrok, bilen som sköter sitt jobb! Det är ett bra omdöme från omgivningen. I slutet av gymnasiet tog musiken överhand ett år. Henrik övade gitarr och spelade covers. Henrik är dock besviken på musikindustrin. Han gillar inte likriktningen. Henrik hoppas att Studio 19 kan bli en plats för dem. Men producent vill han inte vara. Intresset för studioarbete kom med en portastudio. Han och Patrik Herrström tog sedan över en studio på Framnäsgatan. Den låg i ett högt beläget och ensligt fd difterijukhus där det spökade. Namnet blev förstås Spökstudion. En Fostex 16 med entumsband och ett sunkigt mixerbord blev starten. Första inspelningen blev en katastrof. Då han med flera sökte nya lokaler presenterades de för Brew House. Fyra trappor upp verkade perfekt för ändamålet. Men det tog säkert tjugo skisser innan man hittade en vettig planlösning. Studio 19 är på sätt och vis en egen skapelse. Henrik förhandlade fram att själv ansvara för inredning och utrustning. Ventilation, design och akustik har han tagit hjälp med. Under några år slet han och kamrater med detta. Henrik var nära att bränna ut sig. Men under 2004 kunde man flytta in. Henrik är en arbetsmyra. Som kreativ tekniker fixar han ljudet och platsen där det ska göras, med högtalare och allt. Han är ingenjör, entreprenör, duktig musiker, skicklig och samtidigt ödmjuk. Studiobygget har gett andra jobb, det senaste för Fritidsresor. Henrik installerar ljudutrustningen för showscenerna på alla Fritidsresors Blue Village anläggningar över hela världen. Dessutom är han fast medlem i bandet Arrivals, som spelar covers på ABBA. Nyligen åkte de till Indianapolis för två konserter inför bortåt tiotusen människor. Långsiktigt och kortsiktigt vill Henrik att Studio 19 spelar in fler band och blir uppmärksammad för kommersiella och konstnärliga ljudläggningar. Själv vill han utvecklas som människa, öka allmänbildningen och skapa mer egen musik.
Ken Berglund Han trivs som fisken i vattnet, stockholmaren Ken Berglund, 28, som blivit göteborgare och bergtagen av kärlek. Med tio års erfarenhet av sång, pianospel, musikskolor och midiproduktion hamnade han hos Studio 19 som begåvad praktikant när han fullföljde sin 60 p ljudutbildning på Ljud- och Bildskolan i Varberg. Det räckte till en anställning. Ken går heller inte av för hackor bakom datorn. Han är pappa till det mesta av tekniken bakom Studio 19:s hemsida. Allt började när han skapade demomusik på Amigan. Ken gillar att studioarbetet erbjuder olika jobb, bra omväxling. Ken är ordningsmannen i studiogänget. Han vill ha fräscht, struktur och reda. Lite märkesfreak och designintresserad erkänner han att han är. Han tar gärna ställning, har bestämda åsikter och funderar över livsfilosofiska frågor. Musik som Ken skapar är club, pop och r´n´b. Får han chansen vill han skriva filmmusik.
Karl Gunér Karl Gunér är en rörlig man som är överallt. Han arbetar mestadels som låtskrivare på studion och företräder countrystilen med sin sorts musik. Kalle älskar Sverige. Svenskt är bra. Kust och vatten är bra. Fisk är bra men mammas mat är bäst! Se där ett gott betyg! Huvudsakligen skriver han låtar och gör backtracks till tv-program och krogshower. Konceptet Studio 19 är fantastiskt bra, säger Kalle. Jag jobbade i fem år på Studio Bohus i Kungälv, men det var inte riktigt samma sak. Vår studio bygger på att vi själva jobbar, inte att tekniker kommer hit och hyr funktionerna. Det beror på hur Studio 19 är uppbyggd, runt ett inspelningscentrum med flera oberoende kontrollrum, där varje rum är individualiserat. Den växelvisa användningen ger effektivitet, gör det lätt att samarbeta och drar ner den totala kostnaden. Men det gör det också svårt för utomstående tekniker att komma hit och jobba eftersom de inte kan grejorna. Å andra sidan är vi fruktansvärt breda tillsammans. Studio 19 har en stor erfarenhet och kunskapsmassa. Lyckas man hålla kvar den här nivån några år till kommer studion att vara rikskänd. Nischningen mot olika målgrupper utifrån bredd och person är viktig, säger Kalle.
Eriq Olin Yamahan mullrar som en bas-monitor runt hörnet. Eriq, en tidigare ultra-Macare som äntligen sett PC-ljuset. En som älskar pluggar, VST, nedstämda och fluffiga gitarrer, eller en Reaktor som sveper runt i sköna ambienser. Eriq Carl Axel Olin, är glad som en 40-åring, en extremfisk, konstnär och drömmare. Han älskar hårdrock och stenkrossargitarrer, speciellt nedstämda Drop 6 gitarrer (ett kännetecken), dubbar till fem språk för Volvo över natten och äter sushi som en infödd fast han växte upp på älg och potatis. Han går på gym, spelar innebandy, badminton och går på både yoga och aerobics. Eriq har koll på läget, kan man säga. Ska han resa väljer han hellre Peru än Paris. Effektiviteten styr hans liv. Eriq tar gärna en enkel väg. Han skapar bäst under press med backup system. Och han vill absolut komma fram till något som ingen annan gjort. Tar han sig någon gång tid att koppla av? Jodå. Ofta.
Paulo Mendonça Om Paulo var en bil skulle han vara en riktig pimp-cadillac, skrattar han. Och var han ett verktyg skulle han vara en skruvdragare. Som ett lejon eller en morrande hund angriper denna funkkille sitt instrument (gitarr, bas eller trummor) eller sin uppgift. Ur gitarren ilar gärna en lång lång långsamt avtagande avslutning som får all luft runt omkring att vibrera likt dimmor över en hed. Paulo lever efter principen att veta vad man är bra och dålig på. Han är inte slaviskt ordningsam men noga på sitt sätt. Tar tag i saker när det behövs. Samtidigt kan han vara hela studions spelevink och muntra upp de övriga i gänget. - Jag är skojfrisk, kanske med viss arrogans, men det tål grabbarna. Studio 19 är ett bra ställe. - Har man smakat på framgången vill man dit igen, menar han. Mitt rykte som låtskrivare och producent växer. Målet är att fortsätta på det viset, så länge det går. Men jag är inte bra på texter, säger han. Jag skriver bara musik. Han skulle vilja åka tillbaka till Angola. Han är stolt över landets utveckling efter krigsslutet och skulle vilja bidra på något sätt. Det är ju här han har sina rötter. Paulos ljud är rock/pop, slap-bas och sväng-funk. Han tror på musik, musikens makt och gillar USA:s musikliv. Mest har Paulo gjort sologrejor, släppt tre plattor och turnerat med succé runt hela världen. Störst hit hittills är If you want my love från 1994/95. Ambitionen är att komma med fler hitar i samma storleksordning. 2003 var Paulo ute och spelade med Per. Han började skriva, startade ett bolag och fick hiten Baharanolia. Resultatet är fyra singlar, två fullängdare och en tredje på gång i höst. Självförtroendet är gott.
|