Swedish Sound Studio

 

 

 

Om Studio 19 | Vi i Studio 19 | Lokaler | Utrustning | Referenser

Inspelning | Mixning | Surroundmixning | Mastering

Musik & Ljudproduktion | Låtskriveri | Reklam & Jinglar | Ljudläggning | Vår Röstbank | Möhippa / Svensexa

DVD och CD-kopiering | Det Senaste | Länkar | Kontakt

 

Swedish Sound Studio
Ken Berglund

Är det dags för en kick off med företaget? Ha en kick-off i göteborg.
Gör en studioinspelning, klicka här.

-----

Vi i Studio 19

Det här är vi som jobbar i Studio 19. För att se bilder och mer information, gå till Flash-sidan.

 

Henrik Paulsson
Ljudtekniker & Musiker

Henrik Paulsson, 35 på det 36:e, är drivkraften bakom tillkomsten av Studio 19. Han spelar badminton och biljard samt springer några gånger i veckan för att hålla sig i form.

Det är lätt att komma överens med Henrik. Han är studions diplomat. Han är stryktålig och arbetsam som en stor kombibil med dragkrok, bilen som sköter sitt jobb! Det är ett bra omdöme från omgivningen.
Henrik är också ganska rak och enkel med lätt filosofisk skalle och stort intresse av ljudteknik. Han tänkte bli jazzmusiker men det var tryggare som ljudingenjör.
- Jag har alltid kombinerat musik och elektronik precis som idag, säger Henrik. Redan när jag var liten fick jag byggsatser med kopplingsscheman. På den vägen är det.

I slutet av gymnasiet tog musiken överhand ett år. Henrik övade gitarr och spelade covers.
- Jag och min bäste polare triggade varandra. Jag kunde öva 11-12 timmar om dagen, skalor och allt.
Henrik tränade sig på bas, elgitarr, trummor, keyboard, sång, körsång mm. Musiksmaken har mest varit hårdrock. Gitarrister som Eddy van Halen, Yngwie Malmsteen och bandet Deep Purple är förebilder.

Henrik är dock besviken på musikindustrin. Han gillar inte likriktningen. Henrik hoppas att Studio 19 kan bli en plats för dem. Men producent vill han inte vara.
- Jag är bättre på att hitta exakt balans i ljudmixen, menar han.

Intresset för studioarbete kom med en portastudio. Han och Patrik Herrström tog sedan över en studio på Framnäsgatan. Den låg i ett högt beläget och ensligt fd difterijukhus där det spökade. Namnet blev förstås Spökstudion. En Fostex 16 med entumsband och ett sunkigt mixerbord blev starten. Första inspelningen blev en katastrof.
- Vi kunde inte förstå varför vi hade så mycket brus på bandet tills jag hittade brusreduceringsknappen på bandspelaren, skrattar Henrik.
Herrarna skilde på sig. Henrik fortsatte tills studion blev uppsagd av kommunen.

Då han med flera sökte nya lokaler presenterades de för Brew House. Fyra trappor upp verkade perfekt för ändamålet. Men det tog säkert tjugo skisser innan man hittade en vettig planlösning. Studio 19 är på sätt och vis en egen skapelse. Henrik förhandlade fram att själv ansvara för inredning och utrustning. Ventilation, design och akustik har han tagit hjälp med. Under några år slet han och kamrater med detta. Henrik var nära att bränna ut sig. Men under 2004 kunde  man flytta in.

Henrik är en arbetsmyra. Som kreativ tekniker fixar han ljudet och platsen där det ska göras, med högtalare och allt. Han är ingenjör, entreprenör, duktig musiker, skicklig och samtidigt ödmjuk.
Henrik trivs bra med livet. Jobba är roligt. Att spela och mixa om vartannat är hans ultimata drömarbete. Omväxlingen gör att han inte tröttnar.

Studiobygget har gett andra jobb, det senaste för Fritidsresor. Henrik installerar ljudutrustningen för showscenerna på alla Fritidsresors Blue Village anläggningar över hela världen. Dessutom är han fast medlem i bandet Arrivals, som spelar covers på ABBA. Nyligen åkte de till Indianapolis för två konserter inför bortåt tiotusen människor.

Långsiktigt och kortsiktigt vill Henrik att Studio 19 spelar in fler band och blir uppmärksammad för kommersiella och konstnärliga ljudläggningar. Själv vill han utvecklas som människa, öka allmänbildningen och skapa mer egen musik.

 

Ken Berglund
Ljud & Musiktekniker

Han trivs som fisken i vattnet, stockholmaren Ken Berglund, 28, som blivit göteborgare och bergtagen av kärlek. Med tio års erfarenhet av sång, pianospel, musikskolor och midiproduktion hamnade han hos Studio 19 som begåvad praktikant när han fullföljde sin 60 p ljudutbildning på Ljud- och Bildskolan i Varberg. Det räckte till en anställning.

Ken går heller inte av för hackor bakom datorn. Han är pappa till det mesta av tekniken bakom Studio 19:s hemsida. Allt började när han skapade demomusik på Amigan. Ken gillar att studioarbetet erbjuder olika jobb, bra omväxling.

Ken är ordningsmannen i studiogänget. Han vill ha fräscht, struktur och reda. Lite märkesfreak och designintresserad erkänner han att han är.

Han tar gärna ställning, har bestämda åsikter och funderar över livsfilosofiska frågor.

- Studio 19 skall satsa på inspelningar och produktioner. Studion har sådan flexibilitet genom sin teknik och sina producenter och ljudtekniker att man kan göra i stort sett vad som helst.

Musik som Ken skapar är club, pop och r´n´b. Får han chansen vill han skriva filmmusik.

 

Karl Gunér
Låtskrivare & Producent

Karl Gunér är en rörlig man som är överallt. Han arbetar mestadels som låtskrivare på studion och företräder countrystilen med sin sorts musik.
Urgöteborgare, uppfödd i Askim och med somrarna i Fjällbacka, är han en resurs som kompletterar de andra. Han har sin nisch, finns till hands och rycker även in som frilanstekniker vid behov.
När han inte arbetar med musik eller teknik har han en Marieholms 26:a att segla runt med.
- Det är nog det bästa köp jag gjort, säger Kalle. Men jag har två andra passioner också. Det är windsurfing och snowboard.

Kalle älskar Sverige. Svenskt är bra. Kust och vatten är bra. Fisk är bra men mammas mat är bäst! Se där ett gott betyg!
- Vinter och jul med lutfisk. Sommar i Fjällbacka med sill och potatis!  Det blir inte bättre än så! menar Kalle.

Huvudsakligen skriver han låtar och gör backtracks till tv-program och krogshower.

Konceptet Studio 19 är fantastiskt bra, säger Kalle. Jag jobbade i fem år på Studio Bohus i Kungälv, men det var inte riktigt samma sak. Vår studio bygger på att vi själva jobbar, inte att tekniker kommer hit och hyr funktionerna. Det beror på hur Studio 19 är uppbyggd, runt ett inspelningscentrum med flera oberoende kontrollrum, där varje rum är individualiserat. Den växelvisa användningen ger effektivitet, gör det lätt att samarbeta och drar ner den totala kostnaden. Men det gör det också svårt för utomstående tekniker att komma hit och jobba eftersom de inte kan grejorna. Å andra sidan är vi fruktansvärt breda tillsammans. Studio 19 har en stor erfarenhet och kunskapsmassa. Lyckas man hålla kvar den här nivån några år till kommer studion att vara rikskänd. Nischningen mot olika målgrupper utifrån bredd och person är viktig, säger Kalle.
Kalles countrystil är all-round, men han jobbar gärna åt det modernare hållet, typ europeisk country som har mer glimt i ögat.
- De sista två åren har det hänt jättemycket inom countrymusiken, menar Kalle. Och vågar man inte lyfta på locket så får man aldrig veta vad som finns i burken!

 

Eriq Olin
Sound Designer & Producent

Yamahan mullrar som en bas-monitor runt hörnet. Eriq, en tidigare ultra-Macare som äntligen sett PC-ljuset. En som älskar pluggar, VST, nedstämda och fluffiga gitarrer, eller en Reaktor som sveper runt i sköna ambienser.

Eriq Carl Axel Olin, är glad som en 40-åring, en extremfisk, konstnär och drömmare. Han älskar hårdrock och stenkrossargitarrer, speciellt nedstämda Drop 6 gitarrer (ett kännetecken), dubbar till fem språk för Volvo över natten och äter sushi som en infödd fast han växte upp på älg och potatis.
I skolan ritade han serietidningar. Han var typen som alltid kom med i elevrådet. Han hatade blockflöjt och mandolin. Sen fick han en gitarr i händerna och Kiss på väggen, dyrkade musiken men inte idolerna.
Eriq bildade band redan som sextonåring och körde hårt med föräldrastöd. Vid tjugo kom en ny vändpunkt. Kompisen köpte en Tascam rullbandspelare. Runt den byggde de två upp en liten hemmastudio. Eriq började spela keyboard, synta, mixa och programmera och fick jobb på det. När Studio 19 bildades blev han in-house och en viktig kugge.

Han går på gym, spelar innebandy, badminton och går på både yoga och aerobics. Eriq har koll på läget, kan man säga. Ska han resa väljer han hellre Peru än Paris.
På vägen har han varit målare, lärare och telefonförsäljare samt bl a jobbat för Musikerförbundet. Han är Studio 19:s ljuddesigner och hjälper gärna med både support och konsultation

Effektiviteten styr hans liv. Eriq tar gärna en enkel väg. Han skapar bäst under press med backup system. Och han vill absolut komma fram till något som ingen annan gjort.
Eriq hittar rätt ljud till rätt tillfälle med stor säkerhet. Han har bl.a. skapat den franska upptagetsignalen som hörs överallt i Frankrike när man lyfter på luren. Och en hel del bakgrunder till ”Sikta mot stjärnorna”. Eller ett dussin samplingsskivor för Prime Sounds, E-lab och Sounds Good. Just nu jobbar han med ett projekt med både tunga gitarr-riff, vassa trumpeter, trasiga loopar...allt i nåon typ av ethno-mix kryddat med en turkisk zorna.

Tar han sig någon gång tid att koppla av? Jodå. Ofta.
- ”Lowet” är viktigt – när tid och rum slutar existera och det bara finns en enda skön känsla. Eller när jag bara trivs helt enkelt. Då kopplar jag av, säger Eriq.
Eriq har ett inbyggt miljötänkande. Han har slutat röka, men snusar.
- Summan av lasterna är konstant. Slutar man röka börjar man med något annat istället, ler Eric.

 

Paulo Mendonça
Låtskrivare, Musiker & Producent

Om Paulo var en bil skulle han vara en riktig pimp-cadillac, skrattar han. Och var han ett verktyg skulle han vara en skruvdragare.
Paulo Mendonça är 41, skytt, född i London men med ursprung från Portugal och Angola. Paulo är in-house låtskrivare och producent på Studio 19.
Paulo gillar svensk husmanskost. Köttbullar med lingon och strömming med potatismos är höjdare. Men han äter allt. Han gillar schack också. Det är en bra avkoppling som stärker sinnena. En mental träning. Jodå, får de övriga stryk i detta ädla spel, så är det väl styrka.

Som ett lejon eller en morrande hund angriper denna funkkille sitt instrument (gitarr, bas eller trummor) eller sin uppgift. Ur gitarren ilar gärna en lång lång långsamt avtagande avslutning som får all luft runt omkring att vibrera likt dimmor över en hed.
- Man måste ha koll, säger han allvarligt.

Paulo lever efter principen att veta vad man är bra och dålig på. Han är inte slaviskt ordningsam men noga på sitt sätt. Tar tag i saker när det behövs. Samtidigt kan han vara hela studions spelevink och muntra upp de övriga i gänget.

- Jag är skojfrisk, kanske med viss arrogans, men det tål grabbarna. Studio 19 är ett bra ställe.
Här är seriöst men ändå avslappnat och coolt, menar han.

- Har man smakat på framgången vill man dit igen, menar han. Mitt rykte som låtskrivare och producent växer. Målet är att fortsätta på det viset, så länge det går. Men jag är inte bra på texter, säger han. Jag skriver bara musik.

Han skulle vilja åka tillbaka till Angola. Han är stolt över landets utveckling efter krigsslutet och skulle vilja bidra på något sätt. Det är ju här han har sina rötter.
 
Paulo tror stenhårt på Karma. Och att göra en bra grej för folk. Det har man alltid tillbaka, menar han.
- Jag brukar säga så här till mina barn: Livet är inte komplicerat. Vi gör det komplicerat.

Paulos ljud är rock/pop, slap-bas och sväng-funk. Han tror på musik, musikens makt och gillar USA:s musikliv.
- Som artist i USA blir man uppskattad om man är bra. Jag diggar det.
Killen vet vad han talar om. Han har musikerbakgrund sedan han var 15.

Mest har Paulo gjort sologrejor, släppt tre plattor och turnerat med succé runt hela världen. Störst hit hittills är If you want my love från 1994/95. Ambitionen är att komma med fler hitar i samma storleksordning. 2003 var Paulo ute och spelade med Per. Han började skriva, startade ett bolag och fick hiten Baharanolia. Resultatet är fyra singlar, två fullängdare och en tredje på gång i höst. Självförtroendet är gott.